Założeniem rozwiązań Self-service Business Intelligence jest podejście bazujące na udostępnieniu użytkownikom biznesowym dostępu i możliwości pracy z informacjami bez angażowania działu IT. Self-service BI jest podejściem korzystnym zarówno dla użytkowników biznesowych jak i IT – biznes może tworzyć spersonalizowane raporty i dokonywać analiz, co sprzyja odciążeniu IT i możliwości skupienia się na innych działaniach.
Głównym założeniem dla tego typu rozwiązań jest udostępnienie przejrzystego, zrozumiałego (dostosowanego do umiejętności informatycznych użytkowników biznesowych) interfejsu, który jest łatwy w użyciu. Rola IT ogranicza się tylko np. do obszaru hurtowni danych, opracowania słowników danych dla użytkowników biznesowych itp. Oprócz ewidentnych plusów tego typu podejścia, angażowania w podejmowanie decyzji na bazie informacji, a nie przeczucia istnieje też ryzyko wprowadzenia bałaganu, braku spójności do systemu raportowego (różne miary, nazwy, itp.). Dlatego podejście do tego typu zagadnień powinno być mocno ukierunkowane biznesowo i zdefiniowane powinny zostać pewne wspólne zasady, słowniki, miary, czy procesy raportowe.









